Olin eilen erään amk:n pääsykokeissa. Kyseiseen kouluun ei tarvinnut lähettää ennakkotehtäviä, vaan kaikki hakukelpoiset hakijat kutsuttiin. En voi sanoa, että ne olisivat menneet hyvin, sillä kaikki muut siellä olivat minua paljon parempia. Olen nähnyt taideopiskelijoiden töitä, ja ne muiden työt olivat aivan samanlaisia, kuin ne. Oma tyylini poikkeaa niistä niin paljon, että luultavasti joudun jossain vaiheessa sanomaan hei hei unelma-ammatilleni, ja keksimään jotain muuta.

 

                                                     

             

Kaksi yllä olevaa työtä kuuluivat työnäytekansiooni, kuten edellisessä postauksessa oleva leijonakin. Viimeksi mainittu oli kyllä jopa itseni mielestä sen verran hieno, että olisin voinut pitää sen. No, äkkiäkös uuden maalaan. Maiko-piirustuksesta otin kopion. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä ollut järkevämpää viedä pääsykokeeseen kopiot töistä, roskikseenhan ne kuitenkin menevät. Toisaalta en itse kyllä tee piirustuksillani yhtään mitään. 

Pääsykokeesta vielä sen verran, että tehtäviä oli yhteensä neljä. Aiheena "virtaus", "taistelu" ja "tasa-arvoisuus", ja lisäksi yksi kirjoitustehtävä, jossa enintään 50 sanaa (tehtävät numerojärjestyksessä). Ensimmäisessä tehtävässä piti tehdä kohokuva paperista. Tein paperista jotain aallokon näköisiä kohoumia, kuten ilmeisesti moni muukin. Koska työhön piti saada dynaamisuutta, lisäsin siihen virrasta nousevia kaareutuvia haitareita. Niiden liimaamisessa meinasi mennä hermot, koska liima oli huonoa. Toisessa tehtävässä piti tehdä vesiväreillä tai maaleilla maalaus. Tussejakin sai käyttää. Taistelu piti kuvata värein. Ennalta-arvattavasti valitsin sinisen ja punaisen. Maalasin kaksi hahmoa, jotka repivät toisiaan vaatteista. :D Tasa-arvoisuudesta piti tehdä kolmen kuvan mustavalkoinen sarja. Arvostelussa otettiin huomioon aiheen näkyminen piirustuksessa ja muistaakseni tilan hahmotus. Piirsin ensimmäiseen kuvaan vaalea- ja tummaihoisen lapsen leikkimässä hiekkalaatikolla, toiseen kuvaan miehen ja naisen tiskaamassa ja kolmanteen vanhuksen ja nuoren. Aika naiivia jopa itseni mielestä. Muut sen sijaan tuntuivat piirtävän viivoja. Esimerkiksi yksi vieressäni istuva piirsi kolme laatikkoa (näyttivät tuolin ääriviivoilta) joiden sisään hän piirsi viivoja. Se kai sitten on sitä taidetta. Kirjoitustehtävässä piti kirjoittaa, mitä  tuntemuksia tai ajatuksia kuva (joka ei mielestäni esittänyt mitään) herättää. Se tehtävä meni melko hyvin, tosin alhainen sanamäärä vaikeutti sitä hieman.

Jokaisesta tehtävästä saa enintään 15 pistettä, kuten myös työnäytekansiosta. Haastattelusta 20. Minun osaltani haastattelu meni huonosti, joten pisteet lienevät nollan luokkaa. Sain sellaisen käsityksen, että jo sen takia, että laitoin kyseisen koulun vasta kolmanneksi hakutoiveeksi, minulla ei ole siihen paikkaan asiaa. Laitoin myös merkille, että arvostelijat eivät olleet kovin innoissaan työnäytekansiostani. Työni eivät taida edustaa sitä tyyliä, mitä he hakevat.

Ensi viikolla seuraavat pääsykokeet. Ne ovat monipäiväiset, joten luulisi ainakin, että tehtävien tekemiseen on enemmän aikaa. Tunnelmakin on varmasti rennompi, ja ehkä siellä jopa tutustuu ihmisiin. Eilisissä pääsykokeissa kaikki vain istuivat tuntikausia hiljaa luokassa, ja tunnelma oli melkein kuin yo-kokeissa. Lisäksi saan viisi lisäpistettä ensimmäisestä hakutoiveesta ensi viikon paikassa. Karu totuus lieneekin, että ammattikorkeakoulut eivät mielellään ota niitä opiskelijoikseen, jotka eivät laittaneet kyseistä koulua ensimmäiseksi hakutoiveekseen.

Näillä näkymin vietän ensi vuoden välivuotta. Välivuodeksi olenkin laatinut suunnitelma B:n. Pessimistinä olen kuitenkin varma, että tästä alkaa välivuosikierre. Lopulta joudun keksimään jotain muuta, ja haen sellaisen alan koulutukseen, johon en todellakaan halua. Hrr. :s Toisaalta vasta yksi pääsykoe on takana, ja kaksi vielä edessä. Molemmat sellaisiin paikkoihin, jotka laitoin ensimmäiseksi vaihtoehdoksi (amk ja yliopisto). Jos hyvin käy, pääsen varasijan alkupäähän, ja sitä kautta opiskelemaan. Eli eipä heitetä vielä kirvestä kaivoon.